SEO (of zoekmachine-optimalisatie): de meeste mensen hebben gehoord hoe dat werkt. Iets met zoektermen en links van startpagina’s. Vroeger werkte dat inderdaad nog prima. En dan het liefst véél links. Want hoe meer links, hoe beter, maakt niet uit waarvandaan. Zoekmachines zijn ondertussen veel slimmer en passen hun algoritmes continu aan om manipulatie zoveel mogelijk uit te sluiten. Ontdek hoe je de basis legt voor hoger scoren in de zoekmachines.
Allereerst: website technisch in orde
Zorg ervoor dat je website zo gebouwd is dat de code zo weinig mogelijk “vervuiling” heeft. Zogenaamde “schone code” betekent dat er niet meer code in gebruikt wordt dan noodzakelijk. Dit is prettig voor je bezoekers, maar ook voor crawlers die je website indexeren. Een belangrijke indicatie van Google hiervoor zijn de Core Web Vitals. Een goede score geeft een indicatie dat de techniek van je website wel in orde is.
Niemand houdt van een trage website. De basis van een snelle website is goede hosting. Als je bezuinigt op hosting, bezuinig je meestal ook op de snelheid van je website. Een website hosten op trage servers betekent namelijk dat ieder element van een webpagina traag laadt. Bedenk dat een webpagina al gauw uit 80 elementen of meer wordt opgebouwd, dus reken maar uit wat het verschil is tussen snelle en trage servers.
Goede teksten: hogere posities en meer conversie
De zoekmachines hebben nog altijd tekst nodig om te begrijpen waar een webpagina over gaat. Die teksten hoef je dus niet meer vol te proppen met zoekwoorden of zoektermen. Zoekmachines belonen je vooral als jij bezoekers de beste informatie biedt door je een hogere positie te geven.
Door de bank genomen heeft de eerste positie in Google een doorklikratio van 23%, de tweede positie 11% en de derde positie 7%. Je ziet wat het verschil is in het aantal bezoekers als je hoger scoort. En hoe meer bezoekers, hoe meer conversie er op je website kan plaatsvinden. Het loont dus zeker om te investeren in een goede positie als je daarmee op de eerste positie kunt komen voor jouw zoekterm.
Meer autoriteit met linkbuilding
Heb je de techniek en content op orde, dan maak je met goede linkbuilding echt het verschil. Als je concurrenten op techniek en content net zo goed worden beoordeeld als jij, moet een zoekmachine namelijk andere signalen aanboren. Links naar je website worden dan gezien als een soort stem op je website, dus als je meer stemmen krijgt dan je concurrent, win je. Meer links betekent meer autoriteit voor jouw website.
Links vanaf startpagina’s zijn nog altijd een prima startpunt voor linkbuilding, maar de tijden dat dit voldoende is liggen al jaren achter ons. En dan wordt het echt specialistisch. Die startpaginalinks kan iedereen wel regelen, maar bouwen aan kwalitatieve links om echt stappen te maken met je autoriteit kan lang niet iedereen.
Links vanaf relevante websites
Als je op de lange termijn effect wilt behouden van je linkbuilding is belangrijk om links te krijgen van relevante en autoritatieve websites. Heb je een website met producten of diensten die aansluiten op kinderen, dan zijn links van websites over kinderen of met bijvoorbeeld kindernieuws super relevant. Daarbij heeft een link van een grote website als Kidsweek meer autoriteit dan die van een onbekende mamablogger, maar ook weer duurder, of lastiger om te krijgen.
Lokaal vindbaar met lokale SEO
Ben je bijvoorbeeld een loodgieter en werk je rondom een bepaalde stad, dan wil je vooral lokaal vindbaar zijn. Door een stukje personalisatie van zoekmachines op basis van de locatie van de gebruiker, krijgt die gebruiker lokale aanbieders te zien in de zoekresultaten als dat van toepassing is.
Relevantie geldt ook voor lokale SEO. Dus is het belangrijk om ook links te krijgen van websites uit dezelfde stad. Denk bijvoorbeeld aan een lokale aannemer met wie je samenwerkt, die een link plaatst naar jouw website.