Het lijkt er sterk op dat smartphonemaker Huawei de Europese markt gaat verlaten. Voor een groot deel althans. Volgens journalistiek platform Politico neemt Huawei afscheid van lobbyisten die in Europa voor ze werken, waarmee het merk de groeiambities laat varen.
Gesprekken met medewerkers
Op basis van gesprekken met medewerkers en uitingen die door vertegenwoordigers van het bedrijf worden gedaan, valt volgens Politico op te maken dat Huawei de groei van het wereldwijde marktaandeel loslaat.
Imagoprobleem belangrijkste oorzaak
De belangrijkste oorzaak van deze wijziging in strategie is het imagoprobleem waar Huawei mee kampt in de westerse wereld. De Chinese onderneming ligt al langere tijd onder vuur vanwege mogelijke afluisterpraktijken, wat de reputatie weinig goed heeft gedaan. In de Verenigde Staten is de verkoop van apparatuur van onder andere Huawei sinds november 2022 zelfs verboden en in Nederland mag Huawei niet meer meewerken aan belangrijke delen van het 5G-netwerk.
81% minder verkopen
Huawei heeft sinds 2004 een flink marktaandeel weten te krijgen op de smartphonemarkt, waar het uiteindelijk na Apple en Samsung een derde plaats wist te verwerven. Sinds de berichten over mogelijke spionage zijn de verkopen van Huawei smartphones echter fors teruggelopen, tot wel 81% minder in 2021. Het ziet er nu dus naar uit dat de smartphonemaker zijn verlies neemt en zich terugtrekt uit de meeste Europese landen, op Duitsland, Spanje en Hongarije na.
Andere Chinese merken?
Andere Chinese merken lijken dat gat te vullen, met name Xiaomi, Oppo en Vivo, waarvan de laatste twee samen met OnePlus van hetzelfde Chinese moederbedrijf komen. De vraag is of die vanwege de aanhoudende negatieve nieuwsberichten over Chinese bedrijven en de Chinese overheid standhouden. Zo waarschuwde de Belgische Staatsveiligheid al voor mogelijke spionage door deze merken.